Academia Parintilor (Pre)ocupati

o initiativa a Scolii Anastasia Popescu si a Gradinitelor Arc-en-Ciel

Ce știe psihologul și ar fi bine să știți și dumneavoastră

on March 30, 2012

Modelul A-B-C al problemelor emoţionale

Modelul A-B-C a fost creat de Albert Ellis (1994). Acesta a dezvoltat „Terapia Raţional-Emotivă şi Comportamentală” (REBT), ce se bazează pe presupunerea că ceea ce gândim determină în mod direct ceea ce simţim şi modul în care ne comportăm. Ellis a creat modelul A-B-C al problemelor emoţionale pentru a explica relaţia dintre evenimentele activatoare (A), convingerile (B) şi consecinţele emoţionale sau comportamentale (C).

Schema ar fi următoarea:

A (element activator) – emoţii, sentimente →B (convingeri) – gânduri →C (consecinţe emoţionale sau comportamentale).

Conform acestei teorii, evenimentul activator nu creează probleme emoţionale, deoarece doi oameni pot experimenta acelaşi eveniment, reacţionând diferit.

Mai degrabă ceea ce credem despre eveniment ne determină reacţii emoţionale şi comportamentale. Ellis susţine că emoţiile negative, disfuncţionale, sunt cauzate de gânduri absolutiste, rigide, pe care le etichetează ca iraţionale.

Gândurile iraţionale pot fi incluse în trei categorii:

a)    ar trebui, trebuie, este imperativ – care reflectă cerinţe nerealiste asupra situaţiilor sau oamenilor;

b)    estimarea valorii – care reflectă nevoia de performanţă şi de a câştiga aprobarea celorlalţi pentru a te considera o persoană valoroasă;

c)    nevoile absolutiste – care se referă la convingerea că e absolut nevoie ca viaţa să fie confortabilă şi lipsită de frustrare.

Pentru sănătatea psihică este important să înlocuim credinţele iraţionale cu cele raţionale, pentru că acestea din urmă au ca rezultat emoţii moderate, funcţionale.

Procesul prin care sunt identificate credinţele raţionale se numeşte disputare (D). Disputarea implică o varietate de tehnici de modificare a gândurilor, emoţiilor şi comportamentelor. Principalele metode de disputare includ detectarea credinţelor ilogice, nerealiste, punerea unor întrebări destinate contestării acestora etc. De asemenea, sunt utilizate şi diferite metode comportamentale, precum: oferirea de întăriri, trainingul abilităţilor, sarcini pentru acasă.

Odată ce credinţele iraţionale au fost identificate, emoţiile problematice vor fi reduse. Acest lucru nu înseamnă că oamenii (copiii) trec de la o stare de tristeţe profundă la cea de fericire, sau de la starea de furie la o iritare uşoară. Totuşi, intensitatea emoţiilor negative este diminuată pe măsură ce gândurile ilogice, iraţionale, sunt înlocuite cu cele raţionale.

Stadiile finale ale modelului A-B-C sunt: E – o nouă filosofie de viaţă, eficientă şi F – noi emoţii, care sunt funcţionale.

Psihoterapeut Ileana Zărnescu

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: