Academia Parintilor (Pre)ocupati

o initiativa a Scolii Anastasia Popescu si a Gradinitelor Arc-en-Ciel

Proiectul Comenius – Portugalia 2012 – Metode active de imbunatatire a motivatiei si calitatii in procesul de invatamant

on May 19, 2012

Să mă prezint: Sunt Mariana Dudnicov, profesor pentru învăţământul primar şi preşcolar în cadrul Școlii Anastasia Popescu, Grădinițele Arc-en-Ciel din București. Sau cum mă ştiu copiii: “doamna educatoare”, “doamna de religie” şi pentru elevii din clasele gimnaziale implicate în proiectul bilateral Comenius cu Şcoala “El Salvador”din Torrelavega, Spania – “doamna de spaniolă”.

În luna aprilie a acestui an, am avut onoarea şi bucuria de a participa la prima mea activitate de formare continuă în cadrul programului sectorial Comenius din Programul Învăţare pe tot Parcursul Vieţii, care s-a desfăşurat la Lisabona, în Portugalia.

Trebuie să mulțumesc pe acestă cale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale care a decis acordarea grantului pentru efectuarea acestei activități.

Aici am cunoscut profesori din toată Europa implicaţi în procesul de învăţământ, atât de la nivel preşcolar, primar, gimnazial, cât şi în centrele pentru copiii cu nevoi speciale (Spania, Croaţia), dar şi la nivelul de cercetare şi elaborare a politicilor educaţionale (Croaţia, Lituania).

Doamna Ulla Salomaki, organizatoarea şi coordonatoarea acestui curs, a urmărit să ne aducă în vedere faptul ca o atitudine deschisă, caldă, pregătirea profesională şi metodologia adecvată, dar mai ales încrederea de sine sunt bazele unei bune interacţiuni cu elevii noştri. Şi foarte important este faptul ca elevii învaţă mult mai bine şi mai repede atunci când lecţiile sunt distractive şi îi implică efectiv în realizarea lor, aşadar să nu uităm că a învăţa poate fi amuzant, iar învăţarea prin joc şi în joaca îi va ţine conectaţi la lecţie. Doamna Salomaki ne-a învăţat diferite metode prin care putem ţine lecţiile astfel încât să fie antrenante şi amuzante. Astfel, am descoperit că ora de matematică se poate face prin intermediul dansului, ora de istorie se poate face prin intermediul artei dramatice, iar ora de anatomie prin intermediul activităţilor practice.

Ne-am amintit de asemenea că o lecție este mai uşor de amintit dacă o conectăm cu o experienţă plăcută, aşa că nicio activitate fără un joc: de cunoaştere, de familiarizare, de spargerea gheţii în cazul elevilor noi sau a unui colectiv nou. Sigur vor spune: Aaa, lecţia despre adjectiv a fost când am jucat „Amestecul de cuvinte”, iar doamna profesoară ne-a spus să ne schimbăm locurile ori de câte ori auzim vreun adjectiv sau un substantiv sau un numeral.

Multe dintre exerciţiile învăţate acolo le-am aplicat şi cu doamnele profesoare din şcoala noastră şi au fost încântate, iar jocurile pe care le-am arătat şi pe care le-au primit şi pe suport de hârtie au fost foarte antrenante pentru elevii dumnealor care s-au declarat fericiţi să le practice: „Vine lupul!”, „Salata de fructe”, „Familia Ionescu/ Johnson”, „Cărţile poştale sentimentale”, „Claudia se relaxează”, „Jocul –  Să mă prezint…cu eşarfele”, „Eu la piaţă”, „Hărţile”, „Zarurile sentimentelor” şi multe altele.

În grădiniţa pe care am vizitat-o în Setubal am observat că şi aici se desfăşoară Programul Fructe în şcoli şi grădiniţe, care le asigură gustarea de la ora 10,00 cu un fruct şi o cutiuţă de lapt, iar prânzul este oferit de asemenea în mod gratuit tutoror preşcolarilor şi şcolarilor. Programul de activitate din grădiniţă era asemănător cu al nostru, ca şi conţinutul de altfel. Mi-au plăcut în mod deosebit două proiecte în care erau implicaţi copiii: „Să descoperim puiul din ou”-în care copiii urmăreau diferitele etape ale unui pui în interiorul oului până spărgea coaja şi ieşea afara şi „Să creştem viermi de mătase”- unde copiii aduceau zilnic frunze pentru a hrăni viermii (fiecărei grupe) care se aflau în nişte cutii de carton şi ei observau zilnic frunzele care erau mâncate şi rămaneau doar nervurile.

Am avut un mic răgaz pentru a vizita câteva obiective turistice, culturale din Lisabona: Castelul Sant Jorge, Catedrala, Muzeul muzicii Fado, apoi Mănăstirea Dos Jeronimos, Grădina Botanică Tropicală, Monumentul Navigatorilor din Belem şi singura Fabrică de Pasteis de Belem din Portugalia, dar şi crama de vinuri Jose Maria de Fonseca din Setubal, loc unde am mai trăit o experienţă unică: pentru prima dată în viaţa mea am văzut şi am atins …Oceanul.

Cum experienţa a fost una foarte bună, iar organizatoarea cursului, d-na Ulla Salomaki, şi-a propus să facă anul următor, în 2013, o continuare a acestuia, pe baza feadback-ului pozitiv primit de la toţi participanţii la toate sesiunile cursului de până acum, doresc să îi încurajez pe toţi colegii din şcoală, şi nu numai, de a aplica în cadrul Programului de Învățare pe Tot Parcursul Vieții (http://ec.europa.eu/education/llp/doc848_en.htm) pentru a obţine un grant pentru acest curs ( eu o voi face cu siguranţă), deoarece au ce învăţa. Se vor redescoperi ca profesori şi pedagogi şi se vor îmbogăţi şi la nivelul dezvoltării personale, prin exerciţiile de încredere, de optimism, de bună dispoziţie, de socializare.

Vă urez succes tuturor aplicanţilor şi să ne vedem la anul la curs, în Finlanda de data aceasta!

Beijihnos!

This slideshow requires JavaScript.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: