Academia Parintilor (Pre)ocupati

o initiativa a Scolii Anastasia Popescu si a Gradinitelor Arc-en-Ciel

Cat timp au voie copiii la TV, calculator sau tableta?

on April 11, 2016

copii+tv

Dulciurile şi accesul la TV  sunt cele două mari subiecte pe care generaţiile din familia noastră au opinii diferite. Noi, părinţii, restricţionăm, în timp ce bunicii permit. Că doar o ciocolată în plus nu ne-a omorât nici pe noi când eram mici, cu atât mai puţin statul la desene. Mai ales că astea de acum sunt mai frumoase, sunt şi educative, ce rău pot face? Ei bine, se pare că pot şi chiar fac rău, depinde de cum îi sunt oferite copilului.

Influenţa media asupra dezvoltării neurocognitive a copilului a fost tema celei de a treia ediţii a Maratonului de Sănătate, organizat de Secom în parteneriat cu Mămica Urbană. A fost cea mai interesantă, frumoasă şi caldă ediţie de până acum, în opinia mea, poate pentru că s-a bucurat de prezenţa a două femei extraordinare – Doamna Doctor Raluca Teleanu, medic primar neurologie pediatrică, șef secție Neurologie Pediatrică “Spitalul Victor Gomoiu”, un doctor cum rar mi-a fost dat să văd şi să ascult şi Mirela Retegan, fondatoarea Zurli, despre care nu cred că mai este nevoie să vă spun prea multe, găsiţi povestea a ceea ce face ea în multe din articolele blogului.

Mirela a deschis seara cu dezinvoltura ei caracteristică şi ne-a prezentat câteva jocuri de jucat în trafic cu copiii – o alternativă perfectă la tableta-baby-sitter şi care va apropia părintele de copil şi le va face călătoria mai uşoară. Am aflat cum se joacă două dintre jocurile prezentate pe proaspăt lansatul CD „Jocuri de jucat în trafic” – Cuvântul interzis şi Clopoţel. Cuvântul interzis – Un jucător pune întrebări şi celălalt răspunde, apoi rolurile se schimbă. Se stabileşte un cuvânt pe care cel care răspunde nu are voie sub nicio formă să îl folosească. Evident că cel care pune întrebări le va formula în aşa fel încât răspunsul să fie greu de dat fără folosirea cuvântului interzis. De exemplu, cuvântul interzis este primăvara, iar posibile întrebări – În ce anotimp se topeşte zăpada sau În ce anotimp este ziua mămicii. Clopoţel – unul din jucători pune întrebări, iar celălalt trebuie să răspundă la orice „clopoţel”. Noi îl jucăm foarte des cu Ana şi ea se amuză cel mai tare când o întrebăm dacă vrea jucării, îngheţată, etc., iar ea trebuie să se concentreze să nu greşească şi să spună altceva decât „clopoţel”. Ce am reţinut eu din prezentarea Mirelei, în afara jocurilor prezentate, a fost că atracţia copilului pentru TV şi alte electronice se manifestă atâta timp cât el nu primeşte atenţia necesară de la părinte. Ecranul nu îl amână, nu îl goneşte, nu îl ceartă, ci este disponibil acolo pentru el, oricând. Conectează-te 100% cu el şi vei bate orice gadget!

Doctor Raluca Teleanu a pornit de la datele statistice ale studiilor care ne spun că, săptămânal, copiii petrec 23 de ore în faţa televizorului (Studiul internaţional „EPODE pentru promovarea egalităţii în ceea ce priveşte starea de sănătate”, 2015) şi că 46% folosesc zilnic laptopul, 41% smartphone-ul, 33% desktop-ul şi 23% tableta (Studiul Net Children Go Mobile, realizat în perioada mai 2013-martie 2014). Dincolo de statistici, ce am reţinut eu din prezentarea doamnei doctor, care a fost dealtfel extrem de echilibrată şi nu a spus nicio clipă să interzicem copiilor folosirea gadget-urilor sau privitul la TV.

  • Privitul la TV creează oatitudine mentală pasivă, deoarece emisferul stâng al creierului este în repaos, ceea ce pe termen lung poate conduce la deficienţe în ceea ce priveşte gândirea logică şi analitică, în vorbire şi construirea frazei, în scris şi citit
  • Activitatea creierului pe parcursul privitului la TV este ALFA, adică în afara spaţului, fără orientare, aşa numitul „visat cu ochii deschişi”
  • Spre deosebire de citit, care dezvoltă imaginaţia, privitul la TV inhibă imaginaţia, deoarece prezintă totul de-a gata, pe tavă, iar privitorul nu mai trebuie să îşi imagineze nimic
  • 70% din întârzierile de limbaj cu care se confruntă doamna doctor în activitatea sa zilnică sunt cauzate de privitul excesiv la televizor.
  • La TV copiii suntsuprastimulaţi, pentru că totul este foarte alert şi colorat, devin hipertonici şi este evident că atunci când sunt reintroduşi în lumea reală se plictisesc foarte repede şi „nu au stare”. De aici şi atât de multe diagnostice de ADHD în ultima vreme.
  • Jocurile video pot fi benefice pentru copiiatâta timp cât nu se abuzează de ele şi cât ele sunt paşnice şi antrenează gândirea logică – de exemplu jocurile de strategie
  • Nu este indicat să le interzicem copiilor accesul la televizor, tabletă, telefon, calculator. Acestea reprezintă o realitate cotidiană şi de multe ori ele sunt şi instrumente de socializareşi discuţii între copii.
  • Creierul este modelabil şi remodelabil, ca răspuns la o experienţă
  • Emoţiile pot fi controlateşi este bine să îi învăţăm pe copii cum să facă acest lucru
  • Cele mai multe conexiuni la nivelul creierului se formează în primii trei ani de viaţă, aşa că este indicat ca până la această vârstă copilul să nu aibă acces la TV sau alte ecrane (laptop, tabletă, telefon, calculator)
  • Durata maximă de privit la televizor(tableta, telefon, laptop se cumulează şi ele în acest timp)este de 1 oră-maximum o oră şi jumătate pe zi
  • Sunt recomandate pauze de 15-20 de minute între reprizele de privit la TV, mai ales dacă se depăşeşte timpul recomandat
  • NU lăsaţi TV-ul să meargă încontinuu, pe principiul că oricum copilul nu se uită! Poate că nu se uită tot timpul în ecran, dar creierul recepţionează toate mesajele transmise
  • În loc să acordăm o atenţie excesivă acumulării de cunoştinţe şi dezvoltării IQ-ului, este de preferat să ne ocupăm în special de dezvoltarea inteligenţei emoţionale a copiilor, aceasta fiind fără limite.

Am mai aflat de la doamna doctor că există copii preponderent vizuali, cum este Ana, care vor fi captivaţi de prezenta ecranelor – aţi mai văzut copil de 1 an-2 uitându-se captivat la emisiuni politice? Ei bine, eu mă feream să mai intru cu Ana în restaurante sau locuri publice unde exista TV, pentru că pentru ea totul se oprea când vedea un ecran, indiferent de ceea ce rula. Aşa este şi acum, doar că se poate controla mai bine. Această caracteristică poate fi folosită în beneficiul copilului, în sensul că el poate învăţa foarte bine utilizând televizorul sau calculatorul – să privească documentare, lecţii de limbi străine, etc. Şi nu, dacă va sta captivat într-un ecran nu este din cauză că i se limitează accesul, ci din cauză că este preponderent vizual. Şi dacă se va uita non-stop la TV, tot atât de fascinat va fi.

În concluzie, privitul la TV şi accesul la telefon, tabletă, laptop nu sunt nocive, atâta timp cât nu sunt folosite în exces şi cât nu suplinesc prezenţa părintelui lângă copil. Acordaţi-le atenţie copiilor, vorbiţi cu ei, aflaţi ce îi frământă, învăţaţi-i să îşi controleze emoţiile şi ajutaţi-i să crească echilibrat!

drRalucaTeleanu

 

  • de Ioana Marinescu
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: